Opublikowany przez: Magda Prokop-Duchnowska 2013-08-27 16:16:03
Jak rozmawiać z dzieckiem?
Baranowska wśród zasad gwarantujących skuteczną komunikację z podopiecznym wymienia:
- dopasowanie poziomu wypowiedzi do dziecka
- skupienie uwagi na dziecku, aby mieć pewność, że prośba do niego dotarła
- mówienie co się będzie działo i ewentualnie jak długo
- mówienie czego się od dziecka w tej sytuacji oczekuje
- bycie konkretnym do bólu
- uznanie potrzeby dziecka za ważne, adekwatne i (jeśli to prawda) podkreślenie, że bardzo chcielibyśmy je zrealizować
- danie dziecku wyboru tego, co może robić
Oczywiście każdy rodzic powinien dostosować swój przekaz do wieku i możliwości dziecka. Warto przy tym pamiętać, że skuteczna komunikacja nie przychodzi ot tak - na pstryknięcie palcem. Zrozumienie wzajemnych potrzeb i wypracowanie schematów właściwych zachowań często wymaga od rodzica długiej i żmudnej pracy. Nie ulega jednak wątpliwości, że konsekwentne powtarzanie dziecku próśb i poleceń przyniesie z czasem oczekiwane efekty.
Jak często bawimy się razem z naszymi dziećmi? |
Pobaw się sam
Oczywiście im młodsze dziecko, tym krócej potrafi zająć się sobą. Pamiętajmy, że dwulatek nie skupi uwagi na zabawie dłużej niż 20-30 min. Taką umiejętność mogą pochwalić się dopiero trzy- czy czterolatki.
Jeśli chcemy ugotować obiad czy pozmywać naczynia z dwulatkiem u boku możemy zaangażować go w wykonywane tych czynności lub zachęcić do naśladowania. Świetnie jeżeli maluch dysponuje mini kuchnią - zabawką imitującą prawdziwe meble i przyrządy kuchenne. Jeśli nie, dziecięcą kuchenkę można wykonać samodzielnie - z kawałka tektury lub starego regału.
Innym sposobem jest rozłożenie dziecku kocyka w kuchni i wręczenie mu garnków, pokrywek i drewnianych łyżeczek. Zabawy będzie co niemiara, a mama zyska dodatkowe 5 min. na obranie ziemniaków. Poza tym zabawa garnkami rozwija zdolności muzyczne i umożliwia dziecku odbiór świata wszystkimi zmysłami. Wczesne wychowanie muzyczne dla dziecka jest kapitałem, który będzie procentował przez całe życie, a moment od narodzin do 3 roku życia jest najbardziej znaczącym momentem w rozwoju muzycznym. Dziecko do 1 roku życia odróżnia dźwięki muzyczne od nie muzycznych. Nigdy później tak nie słucha! Do 18 miesiąca życia spontanicznie śpiewa, w tym czasie równolegle z rozwojem muzycznym rozwija mowę - czytamy na stronie Centrum Rodzinnego Stacja Dzieci.
Garnki można zastąpić prostymi instrumentami muzycznymi - trójkątem, cymbałkami czy grzechotkami. - Dużą atrakcją dla dziecka od 2 roku życia są instrumenty sporządzone samodzielnie. Wystarczy do plastikowej butelki lub pudełka po jogurcie wrzucić garść fasoli, makaronu lub klocków. Taką grzechotkę można turlać, podrzucać, zawijać w gazetę - mówi pedagog, Małgorzata Skowrońska.
Jakimi prostymi trikami można zaabsorbować niemowlaka? CZYTAJ DALEJ
włączam mu telewizję lub bajkę |
|
38,5% |
daję mu ulubione zabawki |
|
15,4% |
wręczam akcesoria do rysowania |
|
11,5% |
po prostu sadzam je z boku i rozmawiamy |
|
7,7% |
angażuję je w wykonywane czynności |
|
19,2% |
inne |
|
7,7% |
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.