Opublikowany przez: Kasia P. 2018-02-02 13:01:42
Autor zdjęcia/źródło: Skoki rozwojowe u niemowlaka @ Zaprojektowane przez Freepik
Każde niemowlę powinno przejść siedem kroków rozwojowych. Nabywanie nowych umiejętności przez dziecko świadczy o jego prawidłowym rozwoju. Dzięki wnikliwej obserwacji swojej pociechy możesz nie tylko reagować, jeśli dany skok rozwojowy nie pojawia się we wskazanym czasie, lecz także możesz razem z dzieckiem przeżywać i świętować te ważne wydarzenia.
Skok rozwojowy może trwać kilka dni, ale może też zajmować dziecku kilka tygodni. Dzieci nabywają umiejętności każde w swoim tempie. Podczas takiego skoku szybko rozwija się mózg dziecka. Zwykle zauważamy, że dziecko nabyło nową umiejętność, a potem wydaje nam się, że o niej zapomniało. Po pewnym czasie okazuje się jednak, że dziecko już swobodnie operuje nową umiejętnością. Od pierwszego przebłysku do korzystania z nowej umiejętności minie więc trochę czasu.
Oznaki przepowiadające skok rozwojowy to: problemy z zasypianiem i snem, brak apetytu, częstszy płacz oraz większa potrzeba bliskości.
Jak wspomniałam każde dziecko rozwija się inaczej. Harmonogram, który przedstawiam poniżej to tylko daty orientacyjne, ale warto obserwować maluszka i być na bieżąco ze zmianami jakie zachodzą w jego organizmie i funkcjonowaniu.
Po miesiącu, ok. 5-go tygodnia życia po urodzeniu dziecko zaczyna wyraźniej odbierać pochodzące z zewnątrz bodźce. Łatwo zauważysz, że już potrafi skupić wzrok na Twojej twarzy. Maluszek żywiej reaguje na dotyk, dźwięki i zapachy. Dziecko może też być dłużej aktywne między drzemkami oraz uczy się wykorzystywać ten czas, patrząc i słuchając z coraz większym skupieniem. Co najmilsze dla rodziców malec zaczyna się uśmiechać. Co z kolei przyprawia serce o ból pojawiają się prawdziwe małe łezki. Brzdąc jest bardziej kontaktowy. Co ważne w tym okresie poprawia się również układ trawienny. Dziecko mniej ulewa i rzadziej odbija pokarm.
Przełom drugiego i trzeciego miesiąca życia szkraba to ważny okres dla jego rozwoju. Zauważysz, że maluszek przyzwyczaja się do regularnego rytmu dnia. Już wie, że w rękach mamy odbywa się karmienie, a po kąpieli przyjdzie czas na sen. Dziecko także zaczyna ruszać rączkami i powoli zauważa swoje ruchy. Stara się także trzymać zabawki., które są mu podawane. Próbuje podnosić główkę oraz kopie nóżkami. Zaczyna się także przesłodkie wydawanie przeróżnych dźwięków, które dziecko analizuje, tzn. słucha swojego głosu. W tym okresie dziecko mocno wpatruje się w twarze i reaguje na mimikę.
Kolejny wielki krok w rozwoju dziecka. W tym czasie w obserwacjach maluszka grają główną rolę detale. Dziecko zaczyna się im przypatrywać, rozróżniać np. tony głosu, a także reagować na natężenie światła. Malec potrafi odpychać się nóżkami, gdy leży na kocyku, a co najmilsze odkrywa pisk i głużenie, będziecie tą rozmownością zachwyceni… Sprawdź czy maluszek potrafi wodzić wzrokiem za zabawką, łapać przedmioty. Prawdziwą zmorą dla rodziców będzie teraz wkładanie różnych przedmiotów do buzi…
W tym czasie większość maluchów umie już pokazać znudzenie. Jak to robią? Wpatrują się np. w jedną zabawkę przez dłuższy czas.
Przełom 4-go i 5-go miesiąca życia jest bardzo ważny, ponieważ dziecko powoli już rozumie ciąg przyczynowo - skutkowy, np. gdy upuszcza zabawkę wie, że zostanie podniesiona i mu wręczona (uwielbia taką zabawęJ). Dziecko też wyciąga ręce, gdy chce być na nie wzięte. Maluszek zaczyna bawić się mową, np. zbijając w ciągi dźwięki: „mamama” lub „bababa” etc. W tym czasie dziecko potrafi już przekręcić się z pozycji na plecach na brzuszek i odwrotnie, a także stara się raczkować. Brzdąc może już podpierać się na rękach i unosić, a nawet przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej. Zaskoczy Cię zapewne, że dziecko zaczyna reagować na swoje imię, a najlepszą zabawą będzie kontakt z lustrem.
Pół roczne dziecko wykazuje już duże przywiązanie do rodziców. Inaczej reaguje na ich twarze, a inaczej na twarze obcych mu ludzi. Może się nieznajomych bać i bardzo tęsknić kiedy w pobliżu nie ma rodziców, tzw. lęk separacyjny. W tym okresie przyjdzie Wam zebrać pierwsze dziecięce oklaski. Maluszek z werwą będzie machał już rączkami, a nawet wyjmował i układał przedmioty z pudełek chwytem: palec wskazujący i kciuk. Jego koordynacja ruchów będzie coraz lepsza. To także dobry czas na wspólne przeglądanie książeczek, ponieważ berbeć już umie przenosić wzrok z jednego obrazka na drugi. Bardzo ważną zdobyczą jest też pozycja siedząca. Dziecko zaczyna samo siadać dzięki czemu czeka Was jeszcze więcej rozwijających i ciekawych zabaw>>.
Na przełomie dziewiątego i dziesiątego miesiąca czeka rodziców wiele niespodzianek. Mały szkrab zaczyna nieźle główkować, np. dzieli świat na kategorie, zauważa wspólne cechy niektórych rzeczy, np. kot na obrazku i kot na spacerze. Maluszek interesuje się przedmiotami, rozpoznaje ich kształty i lubi je rozkładać na części. Świetną zabawą w tym wieku jest patrzenie w lustro i robienie dziwnych min. Zobaczysz jak maluch chętnie przejmuje przy różnych zabawach inicjatywę oraz okazuje swój humor.
Uwaga, uwaga! Twój mały szkrab nauczy się słowa nie i będzie je ciągle powtarzać. Czeka Was więc seria zdecydowanych odmów, ale i coraz ciekawszych zabaw z dzieckiem. Prawie roczny szkrab będzie wskazywał rzeczy i domagał się ich nazywania, naśladował głosy zwierząt. Poza tym chętnie chwyci kredki i będzie nimi malował (nie tylko na papierzeJ).Dziecko rozumie już ciągłość niektórych zdarzeń, np. brudne ubranie do kosza, a zabawki do szafki. Można z maluszkiem układać łatwe puzzle, czy klocki. Wzrosną także kompetencje ruchowe np. schodzenie tyłem z kanapy, wspinanie się, by czegoś dosięgnąć, a co najważniejsze powoli, pomalutku stawia pierwsze kroki.
Skoki rozwojowe u niemowlaka wiążą się zawsze ze wzruszeniem rodziców. Cudownie jest oglądać postępy swojego dziecka i doceniać jak z czasem staje się coraz silniejsze, sprawne i mądre. Takie odczucia będą z Wami już zawsze, ponieważ z biegiem lat dzieci osiągają coraz większe szczyty i zawsze zaskakują nas na co dzień.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.