Pierwsza czytanka przedszkolaka - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Pierwsza czytanka przedszkolaka

Pierwsza czytanka przedszkolaka

Autor zdjęcia/źródło: mat. promocyjne

Nauka czytania to jeden z najważniejszych elementów w edukacji dziecka. Umiejętność ta jest niezbędna w każdej dziedzinie życia, jest przepustką do świata wiedzy i literatury. Jak dowodzą badania, im wcześniej dziecko rozpocznie naukę czytania, tym większe są jego szanse na sukces w szkole.

Specjaliści w zakresie edukacji przedszkolnej nie wyznaczają dolnej granicy wiekowej, która jest odpowiednia, żeby zacząć czytać. Jest to indywidualna kwestia w przypadku każdego dziecka. Bez wątpienia jednak nawet najmłodsi są gotowi na wyzwanie, jakim może być nauka czytania. Na tym etapie rozwoju każda forma zdobywania umiejętności i wiedzy o świecie jest dla dziecka fascynującym przeżyciem.

Kiedy i jak rozpocząć naukę czytania? 

Każdy rodzic chciałby mieć  mądre i oczytane dziecko. W rezultacie często poszukujemy najbardziej efektywnego sposobu na opanowanie sztuki czytania. Rozwiązaniem może być wybór odpowiedniej dla naszego dziecka metody. Na drodze wieloletnich badań i doświadczeń pedagodzy opracowali wiele skutecznych metod, dzięki którym naukę czytania możemy zaproponować nawet trzy- czy czterolatkowi.

Rodzinne czytanie – z przygodą spotkanie

Propozycją, która odpowiada na potrzeby młodszych i starszych przedszkolaków, jest „Przygoda z Czytaniem”. Ta właśnie seria książek wspierających naukę czytania powstała w ramach programu edukacyjnego Disney Uczy. Dzięki zastosowaniu różnych metod – od czytania globalnego, poprzez czytanie sylabowe aż do analityczno-syntetycznego – z programu mogą korzystać wszystkie przedszkolaki. W książkach znajdą proste wyrazy, zdania, a także wiersze i opowiadania znanych polskich autorów. Małym czytelnikom towarzyszą ulubieni bohaterowie ze świata Disneya, co wspomaga ich zainteresowanie książką i sprawia, że nauka czytania staje się wspaniałą przygodą. Dodatkową motywacją są dyplom i naklejki-nagrody, które rodzic może wręczyć dziecku za postępy. 

©Disney

Disney Uczy. Przygoda z Czytaniem. Będę czytać

Poziom I „Będę czytać” dedykowany jest najmłodszym dzieciom. Książki opierają się  na metodzie czytania globalnego, w myśl której zapamiętywany jest wygląd całego wyrazu, a nie poszczególnych liter. Dziecko wielokrotnie ogląda ilustrację i podpis, a w jego pamięci powstaje obraz. Nauka jest przede wszystkim zabawą, do której zachęcają postacie ze świata Disneya. Dodatkową motywację stanowią naklejki-nagrody oraz dyplom małego czytelnika.

Disney Uczy. Przygoda z Czytaniem. Czytam z mamą i tatą

Na poziomie II maluchy uczą się czytać metodą globalną z wykorzystaniem piktogramów. Uczestniczą w lekturze tekstu wierszowanego, samodzielnie odczytując wyrazy powiązane graficznie z piktogramami. Nauka jest przede wszystkim zabawą, do której zachęcają znane postacie ze świata Disneya. Dodatkową motywacją jest dyplom małego czytelnika oraz naklejki-nagrody.

W całym procesie nauki czytania jednym z kluczowych warunków jest nastawienie i motywacja. Rozbudzenie w dziecku pasji do czytania na wczesnym etapie rozwoju i pierwsze sukcesy na tym polu bez wątpienia zachęcają dziecko do dalszych wysiłków. Dodatkowo znane maluchowi postacie pozytywnie nastawiają do zajęć z książką. Warto też podkreślić korzyści emocjonalne wynikające ze wspólnego czytania. Czas spędzony z rodzicem nad książką buduje w dziecku poczucie bezpieczeństwa, rozwija je intelektualnie i tworzy więzi społeczne.

Książki ukazały się nakładem wydawnictwa AMEET. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.ameet.pl 



„Przygoda z Czytaniem” to program adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym, rozpoczynających naukę czytania. Dzięki zastosowaniu różnych metod – od czytania globalnego, poprzez czytanie sylabowe, aż do analityczno-syntetycznego – z programu mogą korzystać i młodsze, i starsze przedszkolaki. Książki powstały pod opieką Anny Koralewskiej – doradcy metodycznego, nauczycielki wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w ŁCDNiKP, w oparciu o podstawę programową. Teksty literackie stworzyli znani polscy autorzy.

Program został podzielony na poziomy − w zależności od zastosowanej metody i skomplikowania tekstu. Rekomendowany jest do pracy rodzica z dzieckiem. Może być też wykorzystywany w przedszkolach jako narzędzie wspomagające naukę alfabetu i czytania.


Najnowsze komentarze

  • Awatar użytkownika Stokrotka
    StokrotkaIkona zgłaszania komentarza
    Bardzo fajne takie książeczki! Warto poszukać.