"Elektroniczne dowody osobiste umożliwią każdemu obywatelowi załatwianie spraw urzędowych przez internet" - napisano w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.
Wg założeń nowy elektroniczny dowód będzie miał taki sam status prawny, jak tradycyjny odpowiednik. Nowy dokument ma zapewnić bezpieczeństwo transakcji zawieranych drogą elektroniczną – umożliwi składanie podpisu elektronicznego, pozwalającego na dokonywanie czynności prawnych w urzędach administracji publicznej. Ma być również wykorzystywany przy dostępie do rejestrów publicznych, np. rejestru usług medycznych, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Równocześnie z dowodem mają być wydawane dane służące do składania podpisu elektronicznego.
Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie kraju, a także drogą elektroniczną.
"Nowy system wydawania dowodów osobistych zapewni spójność i bezpieczeństwo systemu, wiarygodność dokumentów, współpracę rejestrów publicznych oraz zgodność dowodu ze standardami międzynarodowymi" - podkreśla CIR.
Elektroniczne dokumenty tożsamości umożliwią weryfikację danych dzieci w rejestrach państwowych, np. związanych z ochroną zdrowia, nauką czy ubezpieczeniem społecznym. Ponadto, dzieci poniżej 13 lat będą mogły przebywać na terenie pozostałych państw UE i grupy Schengen bez paszportu. Według projektu ustawy, dokumenty wydawane dzieciom powyżej pięciu lat będą ważne 10 lat; dokumenty młodszych dzieci będą ważne pięć lat. Niestety nie sprecyzowano ważności dowodów dla osób pełnoletnich.
Elektroniczne dowody osobiste stanowią część projektu "Polska cyfrowa", którego celem jest m.in. budowa sieci szerokopasmowego internetu oraz rozwój e-usług i e-administracji. Projektu finansowanego z funduszy unijnych.
(na podstawie www.wnp.pl)