Jak wybieram zabawki kreatywne dla swojej pociechy?
Hmmm... najczęściej - SAMA JE ROBIĘ!
Nasza mała Magda, która wczoraj właśnie skończyła roczek, od swoich babć, prababć, dziadków, wujków i mnóstwa cioć, co chwilę dostaje piękne zabawki. Kreatywne, rozwijające, kolorowe, drewniane, plastikowe... więc ja - przy tym ogromie zabawek, które zalewają nasz mały domek stwierdziłam, że nie będę kupować kolejnych zabawek, które i tak po kilku dniach nudzą się naszej małej i są zamieniane na następne. Pomyślałam, że najbardziej kreatywne jest rozbudzanie wyobraźni dziecka przez własnoręcznie zrobione zabawki. A radość i satysfakcja ogromne! Mały człowiek jest tak przekorny, że mając milion pięknych, kolorowych zabawek i tak najbardziej zainteresuje się domowymi sprzętami, przedmiotami "dla dorosłych" i najróżniejszymi szpargałami. Dlatego pierwsza "zabawka", którą razem z mężem zrobiliśmy naszej małej, gdy zaczęła raczkować były "KARTONY Z RÓŻNOŚCIAMI". Magda była najbardziej szczęśliwa, gdy znajdowała jakieś "niedozwolone" pudełko i mogła się do niego dobrać. Dlatego postanowiliśmy wykorzystać jej ciekawość i po całym mieszkaniu poukrywaliśmy kartony po butach (ładnie przeze mnie oklejone kolorowym papierem) z "różnościami". Pod stołem był karton wypełniony papierowymi kulami, przy regale schowaliśmy karton wypełniony małymi skarpetkami, w kuchni znaleźć można było kartonik z plastikowymi foremkami do ciasteczek, w innym miejscu ukryliśmy miskę z drewnianymi łyżkami.... W kartony bawimy się do dziś - uczy to dziecko porządkowania i sortowania przedmiotów, ćwiczy pamięć i pobudza małe rączki do działania.
W wykonywaniu zabawek (i sporadycznie przy kupowaniu) zawsze kieruję się kilkoma podstawowymi zasadami:
*PROSTOTA – wyzwala w dziecku pomysłowość i daje przestrzeń dla fantazji
*POBUDZANIE WIELU ZMYSŁÓW JEDNOCZEŚNIE
(przykład: GRZECHOTKI – buteleczki plastikowe wypełnione - grochem, fasolą, piaskiem… ćwiczą wzrok, słuch, zdolności manualne a nawet i węch;)
*BEZPIECZEŃSTWO – dopasowanie zabawki do wielku dziecka
(przykład: MIĘKKIE PLUSZAKI, uszyte z bawełnianych skrawków, bez guzików, małych elementów)
*NATURALNOŚĆ SUROWCÓW – obcowanie z naturą zawsze przynosi korzyści:)
(przykład: KARTONOWE drzewo powieszone na ścianie, na którym przywieszamy papierowe ptaszki, jabłka….)
*EKOLOGICZNOŚĆ – wykorzystanie pozornie nieprzydatnych przedmiotów
(przykład: SKARBONKA na NAKRĘTKI po słoiczkach zrobiona z kartonowego pudełka – trzeba było tylko wyciąć dziurę w pokrywce i SORTER gotowy)
*DOPASOWANIE DO AKTUALNYCH POTRZEB I MOZLIWOŚCI DZIECKA – obserwowanie zainteresowań i osiągnięć dziecka, wspieranie jego rozwoju
(przykład: MINI-ZJEŻDŻALNIE z rolek po papierze kuchennym. Ćwiczą dopasowywanie małych przedmiotów do małych otworów – aktualne hobby mojej córki:) )
*POBUDZANIE DO RUCHU – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
(przykład: PIŁKA uszyta z różnych skrawków materiałów)
*ĆWICZENIE PAMIĘCI
(przykład: KUBECZKI w trzech kolorach, a pod nimi ukrywany przedmiot – ulubiona zabawa mojej rocznej Madzi;) )
*WYWOŁYWANIE RADOŚCI i PRZEKAZYWANIE SWOJEJ MIŁOŚCI poprzez ZABWĘ:)
(przykład: KAŻDY WSPÓLNY DZIEŃ!)